Esteettömyysvaatimusten soveltaminen alkaa 28.6.2025

Onko verkkokaupassasi ovet avoinna kaikille? Pian voimaan astuva esteettömyysdirektiivi pyrkii varmistamaan, että digitaaliset palvelut olisivat saavutettavampia yhä useammalle ihmiselle.

Palvelujen pitää olla digipalvelulain saavutettavuusvaatimusten mukaisia siirtymäajan jälkeen, 28.6.2025 lähtien. Palveluntarjoajien kannattaa ottaa uudet vaatimukset huomioon hyvissä ajoin. 

Mitä tarkoittaa saavutettava digipalvelu?

Esteettömyys digitaalisessa maailmassa eli saavutettavuus tarkoittaa sitä, että erilaisten ihmisten on helppoa käyttää digipalveluja ja niissä olevia sisältöjä. Haasteet eivät kohdistu pelkästään pysyviin rajoitteisiin kuten heikkoon näkökykyyn tai keskittymishaasteisiin. Huomioimalla saavutettavuus parannetaan käytettävyyttä kaikille, kaikissa tilanteissa.

Ketä digipalvelulain muutos koskee?

Digipalvelulaki koskee

  • verkkokauppoja
  • sähkökirjoja
  • osaa henkilöliikenteen ja pankkipalveluista
  • audiovisuaalista sisältöä
  • viestintäpalveluita kuluttajille


Ketä muutos ei koske?

Laki ei sido mikroyrityksiä, mutta niitä kannustetaan tarjoamaan palveluitaan saavutettavuusvaatimusten mukaisesti, vaikka ne eivät olekaan lain alaisia. Mikroyritykset ovat alle 10 työntekijän yrityksiä, joiden vuosittainen liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa.

Lue lisää saavutettavuusvaatimuksista

Saavutettavuuden huomioiminen tuo mukanaan liiketoiminnallisia hyötyjä

Saavutettavuusvaatimusten huomioiminen tuo mukanaan myös liiketoiminnallisia hyötyjä. Saavutettavuudesta huolehtiminen parantaa esimerkiksi hakukonelöydettävyyttä, kasvattaa käyttäjämääriä ja parantaa käytettävyyttä. Näin varmistetaan se, ettei esimerkiksi verkkokaupassa ostoskori jää asiakkaalta kassalle liian vaikean ostospolun takia.

Kaipaatko laadukasta ja toimintavarmaa verkkopalvelua? Haluatko varmistua siitä, että verkkokauppasi ovet ovat avoinna kaikille?

Me autamme mielellämme, joten kysy rohkeasti apuja!